Resumo:
Resumo: Introdução: A prática do vegetarianismoobteve umcrescente espaço na última década, principalmente no ramo alimentício.Objetivo: Analisar o perfil alimentar e socioeconômico, com foco no vegetarianismo, da comunidade acadêmica de um centro universitário do Piauí e verificar a percepção deste público frente à oferta de alimentos na instituição. Metodologia: Estudo transversal, de caráter descritivo, quali-quantitativo no qual a coleta de dados se deu pelo preenchimento de um questionário de vinte e duas perguntas sobre quesitos socioeconômicos e alimentares.Resultados: Público majoritariamente masculino, entre 18 e 22 anos, renda até um saláriomínimo, religião católica e maior consumo de vegetais pelos vegetarianos comparado aos onívoros. A maioria do público vegetarianoraramente consome preparações dos restaurantes da instituição, além de 95,2% relataremnão haver oferta adequada dos restaurantes para vegetarianos. Há também um grande interesse do público onívoro em relação àpreparações com vegetais nos restaurantes da instituição, bem como 92,9% consideram importante que exista opções vegetarianas. Conclusão: Por fim, considera- se necessário mais estudos com vegetarianos em meio acadêmico, inclusive privados, em busca de melhora da oferta alimentar para este público, bem como uma maior variedade e incentivo de preparações a base de vegetais para toda a comunidade acadêmica. Palavras-chave: Dieta Vegetariana;Universidade;ConsumoAlimentar. Abstract:
Introduction: The practice of vegetarianism has gained increasing space in the last decade, mainly in the food sector. Objective: To analyze the dietary and socioeconomic profile, with a focus on vegetarianism, of the academic community of a university center in Piauí and verify the perception of this public towards food supply at the institution. Methodology: Cross-sectional, descriptive, qualitative and quantitative study in which data collection took place by completing a questionnaire with twenty-two questions on socioeconomic and dietary issues. Results: Mostly male audience, between 18 and 22 years old, income up to one minimum wage, Catholic religion and greater consumption of vegetables by vegetarians compared to omnivores. The majority of the vegetarian public rarely consumes preparations from the institution's restaurants, in addition to 95.2% reporting that there is no adequate supply in the restaurants for vegetarians. There is also a great interest among the omnivorous public in relation to vegetable preparations in the institution's restaurants, with 92.9% considering it important that there are vegetarian options. Conclusion: Finally, more studies with vegetarians in academia, including private ones, are considered necessary, in search of improving the food supply for this public, as well as a greater variety and encouragement of vegetable-based preparations for the entire academic community.Keywords: Vegetarian Diet; University; Food Consumption.